Mitos Perlindungan Takaful Yang Mesti Diperbetulkan

mitos perlindungan takafulWalaupun pelbagai usaha dilakukan untuk memberi penerangan berkenaan manfaat dan kelebihan perlindungan takaful, namun masih ramai yang percaya terhadap banyak mitos perlindungan takaful yang merupakan fakta-fakta yang salah.

Wujudnya mitos-mitos ini menyebabkan persepsi yang salah terhadap perlindungan takaful yang mana secara tidak langsung menghalang orang ramai daripada mendapat manfaat dan kelebihannya.

Sebagai contoh, mengikut laporan sebuah akhbar baru-baru ini, hanya 56% daripada rakyat Malaysia yang memiliki polisi perlindungan insurans takaful kerana kurang kesedaran berkenaan kepentingannya.

Satu angka yang rendah.

Untuk perkongsian kali ini, saya nak berkongsi beberapa mitos perlindungan takaful yang salah dan mesti diperbetulkan supaya tiada lagi salah tanggapan yang berlaku.

Perkongsian kali ini diambil daripada post Tuan Afyan Mat Rawi di FB profile beliau baru-baru ini.

Kalau nak baca post asal, boleh klik di sini: https://www.facebook.com/afyan.ikhlas/posts/10214028595939673

Jom kita lihat satu per satu mitos perlindungan takaful yang sering diperkatakan orang ramai.

mitos perlindungan takaful

Baca juga:  7 Sebab Utama Wajib Ada Insurans/Takaful Sebagai Perlindungan

Mitos perlindungan takaful

Produk takaful antara produk kewangan yang paling banyak orang salah faham dan ada banyak mitos.

Berbanding dengan produk-produk kewangan lain yang ada di pasaran, seperti akaun simpanan, pembiayaan hartanah, pembiayaan kereta, kad kredit, unit amanah, ASB financing, dan lain-lain, produk takaful (dan juga insurans) adalah produk yang paling banyak masyarakat awam salah faham disebabkan ada banyak NOTIS.

Berikut contoh-contoh salah faham dan mitos perlindungan takaful yang sering berlegar:

Mitos #1 – Takaful lebih baik daripada akaun bank sebab akaun bank hanya ada simpanan manakala takaful ada simpanan dan perlindungan.

Puncanya apabila ejen mempromosi dengan membuat perbandingan tidak adil antara takaful dengan bank. Siap buat jadual perbandingan. Hakikatnya kedua-dua simpanan dan perlindungan takaful mempunyai fungsi dan tujuan berbeza.

Mitos #2 – Medical card dengan simpanan (atau medical card rider) lebih baik daripada medical card stand alone.

Selalunya ejen yang mempromosi begini ialah ejen yang hanya tahu satu jenis produk sahaja. Kedua-kedua ada kelebihan tersendiri.

Mitos #3 – Kalau tak berlaku apa-apa, boleh dapat balik duit yang dicarum.

Celah manalah duit bayaran sumbangan takaful boleh dapat balik? Ini juga rentetan daripada mitos pertama dan kedua. Yang ada hanyalah nilai tunai atau cash value. Ini adalah istilah yang lebih tepat (cash value atau nilai tunai) dan ia TIDAK ADA JAMINAN. Anggap sahaja ia tidak ada, dan kalau ada ia adalah bonus. Ini lebih menenangkan fikiran berbanding kita mengharapkan duit balik kalau tidak berlaku apa-apa musibah.

Mitos #4 – Bayaran sumbangan medical card rider yang sekali dengan saving dan investment tidak akan meningkat sebagaimana medical card stand alone.

Ini mitos yang cukup popular 6-7 tahun lepas apabila produk medical card takaful muncul dalam pasaran. Selepas 4-5 tahun, klien mula bising apabila menerima notis kenaikan harga. Ketahuilah, dalam sejarah medical card termasuk insurans konvensional, belum ada medical card yang tidak berlaku kenaikan harga.

Mitos #5 – Produk takaful yang mahal lebih baik daripada produk takaful yang murah.

Ini satu lagi mitos sesetengah ejen dakyahkan. Produk takaful bukan macam beli barang seperti kereta, jam dan lain-lain. Ia berdasarkan keperluan kewangan. Yang penting ialah perlindungan dan bajet yang sesuai dengan keperluan.

Mitos #6 – Pilih takaful yang ada jenama (brand).

Ini sama macam mitos #4. Kita langgan takaful sebab mahukan perlindungan. Jika kita meninggal dunia, waris tidak tanya apa brand takaful yang kita ambil, tapi waris akan tanya berapa coverage yang kita ambil, berapa mereka akan dapat.

Mitos #7 – Membazir bayar takaful tapi tak berlaku apa-apa.

Dalam dunia, hanya Firaun sahaja yang tak pernah sakit sampai dia mengaku Tuhan. Manusia biasa tidak akan lari daripada jatuh sakit. Dan yang pasti, akhirnya akan meninggal dunia.

Jadi, ambillah polisi takaful sampai umur 100. InsyaAllah sebelum umur 100 akan sempat claim dan boleh cover balik sumbangan selama ini. Tak percaya cuba kira.

Mitos #8 – Sama sahaja takaful dengan insurans.

Jika di kalangan orang awam, salah faham ini berpunca daripada kurangnya kesedaran kewangan Islam. Perbezaan yang paling nyata kedua-duanya ialah kontrak.

Namun ada juga sesetengah ejen yang mempromosi sedemikian. Selalunya dalam kalangan ejen insurans konvensional atau ejen takaful yang boleh mempromosikan takaful dan insurans konvensional serentak.

Mitos #9 – Takaful penipu! Masa sign manis mulut, tapi masa claim susah bukan main.

Tidak dinafikan memang terdapat kes-kes viral apabila pelanggan gagal membuat tuntutan terhadap polisi takaful. Banyak juga kes claim yang ditolak disebabkan penyakit sedia ada.

Jadi, dinasihatkan agar pelanggan memastikan maklumat yang betul didedahkan dalam borang takaful terutama bab kesihatan. Seterusnya membaca terma dan syarat polisi sebaik sahaja terima polisi. Pelanggan ada tempoh bertenang 14 hari untuk membuat semakan dan batalkan jika tidak berpuas hati.

Mitos #10 – Syarikat takaful kapitalis, Yahudi, Israel, Zionis! Hanya terima pelanggan yang sihat sahaja. Sepatutnya bantulah orang yang sakit.

Saudara, nama pun “syarikat takaful”. Syarikat takaful adalah entiti perniagaan dan bukan badan kebajikan. Memang model bisnes takaful adalah untuk memberi peluang kepada orang ramai menyertai plan takaful ketika sihat dan menerima bantuan kewangan apabila sakit atau ditimpa musibah.

Sebab, ada kiraannya yang dipanggil sebagai aktuari untuk membuat pengiraan risiko yang diuruskan oleh pihak syarikat takaful apabila sesuatu produk dilancarkan. Ada jangkaan peratusan tertentu yang akan claim. Jika syarikat takaful menerima orang sakit, alamatnya ia tidak akan bertahan lama sebab confirm 100% akan claim.

Kalaulah takaful boleh dibuka kepada semua orang tanpa kira faktor kesihatan, orang yang pertama akan langgan takaful ialah orang mati. Dapat claim terus lepas tandatangan borang takaful.

Mitos #11 – Ada syarikat takaful yang tak patuh syariah.

Semua syarikat takaful mempunyai penasihat syariah yang akan memantau produk-produk takaful sebelum dipasarkan. Pemantauan patuh syariah sekurang-kurangnya ada 3 peringkat; dari peringkat pegawai pematuhan syariah, kemudian penasihat syariah, seterusnya audit syariah daripada Bank Negara Malaysia. Jadi, semua syarikat takaful adalah patuh syariah.

Posted by INFAQ Consultancy on Thursday, 30 November 2017

Baca juga:  Liberalisasi Insurans Takaful Kenderaan: Apa Yang Berlaku?

15 jenis salah tanggapan pada perlindungan takaful

Selain perkongsian daripada Tuan Afyan Mat Rawi, Tuan Farez turut berkongsi tentang mitos perlindungan takaful di FB page beliau.

Boleh ikuti perkongsian asal beliau dengan klik di sini: https://www.facebook.com/myikhlaspage/posts/519873955057744

#1 Menganggap perlindungan takaful ini merugikan sekiranya dirinya sentiasa sihat, masih muda dan tiada siapa pun di dalam keluarganya yang melanggan takaful.

#2 Menganggap perlindungan takaful ini adalah satu beban kewangan tambahan yang tidak perlu diberikan “priority” dalam kehidupan.

#3 Menganggap perlindungan takaful ini mahal dan masih bertangguh atau berharap akan wujudnya suatu pelan yang murah pada masa akan datang.

#4 Menganggap perlindungan takaful ini adalah cukup dengan melanggan “medical card” semata-mata tanpa mengira perlindungan pendapatan atau “Income Protection” untuk dirinya.

#5 Menganggap perlindungan takaful ini adalah perkara yang perlu dilanggan sekali sahaja seumur hidup tanpa perlu ada penyemakkan semula.

#6 Menganggap perlindungan takaful dari mana-mana syarikat takaful pun semuanya sama sahaja dan tidak perlu untuk membuat sebarang perbandingan sebelum melanggan.

#7 Menganggap perlindungan takaful dari sesebuah jenama syarikat takaful itu menentukan perlindungan yang terbaik bagi dirinya.

#8 Menganggap perlindungan takaful ini adalah suatu penipuan di mana perunding dan syarikat takaful itu hanya mementingkan bayaran caruman dan akan sentiasa mengelak dari meluluskan bayaran pampasan kepada pelanggan.

#9 Menganggap perlindungan takaful yang diceritakan oleh seseorang perunding takaful itu semuanya benar belaka tanpa perlu membaca polisi dan memahami isi kandungannya.

#10 Menganggap perlindungan takaful yang dibayar hari ini tidak akan berubah nilai carumannya dan caruman takaful juga adalah cara baru untuk membuat simpanan atau pelaburan.

#11 Menganggap perlindungan takaful ini hanya perlu dilanggan sekadar “ada” sahaja dan bukanlah untuk dilanggan dan diteliti sebagai perancangan kewangan masa hadapan.

#12 Menganggap perlindungan takaful dan insurans konvensional itu sama sahaja patuh syariahnya, yang penting ambil sahaja yang murah.

#13 Menganggap perlindungan takaful itu hanya perlu diambil oleh si suami manakala perlindungan untuk isteri dan anak-anak adalah suatu yang membazir.

#14 Menganggap perlindungan takaful yang mahal carumannya itu pasti akan memberikan jumlah pampasan yang tinggi, apatah lagi sekiranya ianya datang dari syarikat takaful yang berjenama besar.

#15 Menganggap perlindungan takaful itu hanya akan diambil apabila sampai “seru” nanti.

Penutup

Jadi, sekarang, bagaimana?

Diharapkan segala mitos, salah faham dan tanggapan berkaitan perlindungan takaful yang berlegar-legar dalam fikiran kita dapat dihapuskan.

Perlindungan takaful memang banyak manfaat dan kelebihannya jika diambil dengan betul untuk tujuan yang betul.

Rugi kalau meminggirkan takaful hanya kerana salah tanggapan kita.

Sebagai penutup, saya kongsikan artikel berkaitan tajuk kali ini yang diterbitkan di dalam akhbar Kosmo pada 22 November yang lalu.

Boleh baca di sini: Salah tanggapan pada perlindungan insurans takaful

mitos perlindungan takaful

mitos perlindungan takaful

mitos perlindungan takaful

Diharapkan perkongsian kali ini memberi manfaat kepada anda.

p/s: Jangan lupa untuk KONGSIKAN artikel ini di laman sosial ya!

..

Baca juga:  5 Salah Faham Tentang Perlindungan Insurans Takaful

Dapatkan Bijak Merancang Wang Dan SeminarBMW Sekarang!

Saya merupakan seorang perunding bertauliah Islamic Financial Planner (IFP) oleh Institut Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (IBFIM - Islamic Banking and Financial Institute Malaysia) di bawah Bank Negara Malaysia. Saya berpengalaman dalam bidang perkhidmatan kewangan di Malaysia semenjak tahun 2003, sebaik sahaja graduat daripada Kuliyyah Undang-undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

4 Comments

  1. Hazrul

    Nak tanya Mitos #4 ni betul ke? Saya ada langgan product takaful dari Company A. Mengikut quotation yg dia bagi, Life and medical (rider) yg saya ambil ni takkan meningkat harga. Boleh saya share quotation tu kat tuan unt semakan?

    Reply
    1. izzuddinjaaffar (Post author)

      Boleh meningkat, malah dinyatakan dalam polisi. Pada peringkat awal, peningkatan boleh ditolak daripada baki simpanan (cash value) yang ada, jadi bayaran bulanan yang dibayar pencarum tidak meningkat. Tetapi, pada satu tahap, peningkatan boleh menyebabkan tambahan bayaran bulanan oleh pencarum. Hal ini bukan berlaku kepada satu syarikat sahaja, malah boleh berlaku kepada semua. Yang penting, kita sebagai pengguna, perlu tahu dan sedar akan hal ini. Dapatkan maklumat secukupnya daripada agen yang ditemui.

      Reply
  2. postfishcracker

    takaful malaysia dah tak jual life takaful. adakah ini petanda syarikat takaful dah tak berdaya saing?

    https://cukaipendapatan.wordpress.com/2017/11/28/peniaga-media-sosial-mesti-mengisytiharkan-pendapatan-lembaga-hasil-dalam-negeri/

    Reply
    1. izzuddinjaaffar (Post author)

      Kalau tengok di laman web Takaful Malaysia, produk life takaful (family takaful) masih ditawarkan.

      Reply

Tinggalkan komen/cadangan/pandangan di sini