4 Model Bisnes Mudah Tanpa Modal Besar Untuk Jana Pendapatan Tambahan

bisnes mudahApabila terasa pendapatan yang diperoleh tidak mencukupi, langkah pertama yang perlu diambil adalah dengan mengawal perbelanjaan.

Kena kurangkan perbelanjaan kehendak dan utamakan perbelanjaan keperluan terlebih dahulu.

Sehinggalah sampai satu tahap, walaupun telah potong hampir kesemua perbelanjaan kehendak dan sedaya upaya berjimat-cermat, namun pendapatan yang diperoleh dirasakan masih tidak mencukupi.

Masih tidak mampu untuk menyimpan, mengambil perlindungan insurans/takaful dan membuat pelaburan.

Malah, untuk perbelanjaan keperluan pun masih terasa sesak.

Apabila tiba ke tahap ini, tiada cara lain yang boleh dilakukan melainkan perlu lakukan sesuatu untuk jana pendapatan tambahan.

Antara cara untuk tambah pendapatan adalah dengan berniaga atau memulakan bisnes.

Tetapi, alasan atau halangan terbesar yang sering orang berikan untuk tidak mula berniaga adalah tidak tahu cara dan tiada modal.

Pada zaman sekarang, dengan kecanggihan teknologi dan lambakan informasi yang mudah dicapai, kedua-dua alasan ini tidak sepatutnya diberikan.

Ada banyak cara untuk mulakan bisnes dengan mudah dan tanpa perlukan modal yang besar.

Antara model bisnes mudah tanpa modal besar yang boleh dilakukan untuk jana pendapatan tambahan adalah:

1. Buat duit dengan affiliate

bisnes mudahDengan affiliate, anda perlu mendaftar dengan penjual atau vendor melalui laman web khas yang disediakan mereka.

Antara vendor yang menyediakan platform affiliate adalah Lazada, Zalora dan Bookcafe untuk produk fizikal, manakala Klikjer, Tim Infokerjaya, Aztetic dan OnPay adalah untuk produk digital.

Selepas mendaftar, setiap affiliater akan diberikan link khas dan beberapa tools promosi, seperti gambar, ayat-ayat ringkas, artikel-artikel promosi dan video.

Tugas affiliater, anda perlu mempromosikan produk vendor tersebut, samaada produk digital atau fizikal, menggunakan link dan tools yang diberikan.

Boleh promosikan di blog, laman sosial malah menerusi emel dan Whatsapp, bergantung kepada kreativiti masing-masing.

Jika ada yang berminat untuk dapatkan produk tersebut, boleh minta prospek tersebut dapatkan melalui link yang disediakan.

Sistem akan ‘capture’ pembeli tersebut dan apabila bayaran disahkan, affiliater akan diberikan komisen.

Kelebihan buat duit dengan affiliate, anda tidak perlu hasilkan produk dan bangunkan sistem, hanya perlu gunakan sistem sedia ada yang dibangunkan vendor.

Tugas affiliater hanya perlu buat promosi; segala bayaran, penghantaran, dispute dan refund akan dikendalikan oleh vendor.

Jadi, anda boleh mulakan bisnes sebagai affiliater dengan mudah dan tanpa perlukan modal besar untuk tambah pendapatan.

Namun, kelemahan utama buat duit dengan affiliate adalah sukar untuk ‘secure’ komisen disebabkan sukar untuk memastikan prospek membeli melalui link yang anda berikan.

Boleh sahaja prospek ignore link anda, dan terus pergi ke laman web vendor dan buat pembelian.

Akibatnya, anda akan terlepas komisen walaupun prospek tadi dapat tahu berkenaan tawaran vendor melalui promosi yang anda lakukan.

Untuk panduan lengkap berkenaan cara sebenar buat bisnes mudah dengan affiliate, boleh download panduan percuma di sini: Hero Affiliate

Baca juga:  8 Teknik Pembiayaan/Pinjaman ASB (Loan ASB) Supaya Untung Berganda

2. Buat duit dengan dropship

bisnes mudahMelalui bisnes dropship, anda perlu juga mendaftar dengan vendor dan selepas disahkan, anda akan dikenali sebagai agen dropship.

Antara vendor yang mempunyai sistem dropship yang baik adalah Pusat Borong, Dropship IM, Yosh, Malaya Street dan Dropship Malaysia.

Sebagai agen, anda akan diberi harga yang lebih murah berbanding harga pasaran bagi setiap produk yang vendor jual.

Contohnya, vendor jual sehelai kain pasang pada harga RM 80/pasang, tetapi untuk agen diberikan harga RM 60/pasang.

Sebagai agen dropship, tugas anda adalah mempromosikan dan menjual produk tersebut kepada orang lain pada harga yang ditetapkan vendor atau mark-up lagi untuk lebih keuntungan.

Apabila pelanggan membeli, anda perlu terima bayaran daripada pelanggan, kemudian bayarkan kepada vendor pada harga agen dan vendor akan poskan barang tersebut kepada pelanggan anda.

Keuntungan daripada hasil jualan tersebut anda sendiri ambil dan simpan, bukan dibayar oleh vendor.

Sama seperti bisnes affiliate, kelebihan buat duit dengan dropship ini adalah tidak memerlukan anda menghasilkan atau mempunyai produk sendiri dan tidak perlu pegang stok.

Namun, anda perlu mempunyai sistem jualan sendiri dan bekerja lebih sedikit (terima bayaran daripada pelanggan dan buat bayaran kepada vendor)

Di samping itu, kelemahan bisnes dropship juga adalah persaingan yang tinggi daripada agen dropship lain dan yang paling teruk, risiko pelanggan ‘dicuri’ oleh vendor.

Bayangkan, anda penat-penat buat promosi dan tarik pelanggan untuk beli, apabila pelanggan beli dan anda berikan details kepada vendor, vendor simpan maklumat pelanggan dan kemudian buat promosi terus kepada pelanggan pada masa depan.

Akibatnya, pelanggan akan membeli terus daripada vendor selepas ini, bukan lagi daripada anda.

Untuk elakkan masalah ini, perlulah cari vendor dropship yang baik dan profesional.

Untuk panduan lengkap berkenaan bisnes dropship, boleh dapatkan lebih banyak maklumat di sini: Bisnes Dropship FB dan Pro Spy FB

Baca juga:  [REVIEW] Combo ASB Genius: Himpunan Teknik Loan ASB Terbaik

3. Bisnes mudah dengan arbitrage

bisnes mudahMelalui model bisnes arbitrage, anda tidak perlu mendaftar menjadi agen kepada mana-mana vendor.

Sebaliknya, anda cuma promosikan produk-produk yang dijual di laman-laman web e-commerce atau kedai-kedai berdekatan anda, dan jual pada harga yang di mark-up.

Contohnya, anda jumpa satu produk A di laman web Lelong berharga RM 50, anda ambil gambar dan spesifikasi produk tersebut lalu promosikan kepada orang lain melalui media sosial atau Whatsapp.

Tetapi, harga yang anda tawarkan adalah RM 70, bermaksud anda akan dapat keuntungan sebanyak RM 20 jika produk tersebut dijual.

Apabila ada pembeli, anda terima bayaran, kemudian buat pesanan di laman web tadi.

Untuk pastikan pembeli tidak tahu harga sebenar produk tersebut, pastikan anda memasukkan alamat yang berasingan untuk penghantaran produk dan bil, atau hantar mesej kepada penjual mengatakan bahawa produk tersebut dibeli sebagai hadiah, tidak perlu diletakkan tanda harga.

Dengan teknik ini, anda seolah-olah tolong belikan barang kepada pelanggan anda sahaja, dengan ambil sedikit upah.

Kelemahan teknik ini, pelanggan mungkin marah atau tidak berpuas hati jika mereka akhirnya dapat tahu harga sebenar produk yang dibeli tersebut.

Untuk pastikan teknik arbitrage ini berjaya, anda dinasihatkan untuk menjual dan mempromosikan produk-produk hot sahaja.

Boleh dapatkan di sini senarai produk-produk hot yang mudah dijual: Produk Hot FB

4. Bisnes mudah dengan consignment

bisnes mudahModel bisnes consignment adalah model bisnes old-school dan evergreen; diamalkan dari dulu dan akan tetap diamalkan sekarang dan pada masa akan datang.

Kalau ikut kepada definisi, consignment bermaksud memberikan produk kepada orang lain, tetapi masih mengekalkan pemilikan ke atas produk tersebut sehinggalah terjual.

Dalam teknik consignment, anda perlu berjumpa dengan pembekal dan dapatkan stok barang secara percuma terlebih dahulu, dengan mengikat perjanjian yang bayaran akan dibuat selepas barang terjual.

Mungkin untuk mengelakkan kerugian, pembekal akan meminta sedikit bayaran deposit atau cagaran terlebih dahulu.

Selepas dapat barang, anda jualkan barang tersebut dengan mengambil kira margin keuntungan yang dikehendaki.

Bayaran akan dibuat kepada pembekal selepas barang terjual dalam jangka masa 1 minggu sekali, 2 minggu sekali atau sebulan sekali, bergantung kepada perjanjian dengan pembekal.

Jika ada barang yang tidak terjual, boleh hantar semula kepada pembekal dan tukarkan dengan barang atau stok baru.

Kiranya, anda cuma perlu tolong jualkan barang pembekal, dan ambil upah sendiri (keuntungan) jika barang tersebut berjaya dijual.

Kelebihan utama taknik ini adalah dapat stok secara percuma/murah, sentiasa dapat stok baru dan risiko kerugian yang rendah akibat stok tidak terjual.

Tetapi, untuk lakukan bisnes mudah tanpa modal besar sebegini, perlulah mempunyai dan menjaga hubungan yang baik dengan pembekal.

Baca juga:  [VIDEO]: 7 Fasa Pengurusan Kewangan Peribadi

Dapatkan Bijak Merancang Wang Dan SeminarBMW Sekarang!

Saya merupakan seorang perunding bertauliah Islamic Financial Planner (IFP) oleh Institut Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (IBFIM - Islamic Banking and Financial Institute Malaysia) di bawah Bank Negara Malaysia. Saya berpengalaman dalam bidang perkhidmatan kewangan di Malaysia semenjak tahun 2003, sebaik sahaja graduat daripada Kuliyyah Undang-undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Tinggalkan komen/cadangan/pandangan di sini