Prestasi Pelaburan Unit Amanah 2016: Dana Apa Yang Terbaik?

prestasi pelaburan unit amanah 2016Nak tahu tak bagaimana prestasi pelaburan unit amanah 2016?

Pelaburan unit amanah merupakan antara peluang pelaburan yang menjadi pilihan kebanyakan orang yang berharap untuk menggandakan lagi duit mereka, di samping mendapatkan duit tambahan.

Antara kelebihan-kelebihan pelaburan unit amanah yang menyebabkannya menjadi pilihan ramai adalah modal permulaan yang rendah, transaksi mudah dijalankan dengan bantuan ejen dan pelaburan diuruskan profesional.

Tetapi, adakah prestasi pelaburan unit amanah memuaskan?

Bagaimana prestasi pelaburan unit amanah pada tahun 2016?

Bagaimana prestasi pelaburan unit amanah bagi tempoh 3, 5 dan 10 tahun?

Adakah lebih baik berbanding prestasi benchmark masing-masing?

Adakah lebih baik berbanding prestasi Amanah Saham Bumiputera (ASB)?.

Jom kita buat sedikit kajian.

Baca juga:  Panduan Memilih Peluang Pelaburan Terbaik

Dana Ekuiti Malaysia Patuh-Syariah

Untuk menilai prestasi pelaburan unit amanah 2016 dan bagi tempoh 3-5 tahun, saya akan menggunakan jadual prestasi unit amanah yang disediakan Fundsupermart Malaysia

Saya banyak merujuk laman web ini untuk informasi dan maklumat berkaitan unit amanah selain Morningstar Malaysia dan eUnittrust Malaysia.

Untuk permulaan, saya memilih dana-dana unit amanah jenis ekuiti Malaysia patuh-syariah.

Dana-dana ini dipilih kerana dana-dana daripada jenis inilah yang biasanya menjadi pilihan ramai dan sentiasa dipromosikan oleh ejen-ejen unit amanah.

Untuk menilai prestasi dana-dana ini, kita akan menggunakan benchmark kepada dana-dana jenis tersebut iaitu prestasi FBM Emas Shariah Index, yang mana prestasi indeks tersebut pada 2016 adalah -4.28%

Dan oleh kerana kebanyakan yang melabur dalam unit amanah kerana mencari alternatif kepada ASB atas isu patuh-syariah, maka pulangan ASB pada 2016 (6.75%) akan turut digunakan sebagai benchmark untuk menilai prestasi pelaburan unit amanah 2016.

Di samping itu, kita ambil juga purata pulangan dana-dana unit amanah jenis ekuiti Malaysia patuh-syariah pada 2016 iaitu -5.06% sebagai benchmark.

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Jom kita lihat prestasi pelaburan unit amanah 2016 untuk dana ekuiti Malaysia patuh-syariah dalam gambar yang berikut (lihat pada column 1yr):

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Daripada gambar di atas, dapat dilihat walaupun situasi ekonomi pada 2016 tidak menentu, namun prestasi kebanyakan dana ekuiti di atas berjaya mengatasi benchmark mereka sendiri dan juga purata pulangan dana-dana.

Tetapi, tiada satu pun dana-dana di atas yang berjaya mengatasi pulangan ASB 2016.

Jadi, bagi mereka yang merungut dividen bonus ASB sebanyak 6.75 sen itu rendah, ketahuilah bahawa agihan yang diberikan itu adalah lebih baik berbanding pulangan kebanyakan dana unit amanah jenis ekuiti Malaysia patuh-syariah.

Kebiasaannya, orang kata pelaburan unit amanah adalah untuk tempoh jangka masa panjang; 3, 5 atau 10 tahun.

Jadi sekarang jom kita lihat prestasi dana unit amanah jenis ekuiti Malaysia patuh-syariah terbaik selama 3, 5 dan 10 tahun.

Prestasi dana ekuiti terbaik dalam masa 3 tahun:

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Prestasi dana ekuiti terbaik dalam masa 5 tahun:

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Prestasi dana ekuiti terbaik dalam masa 10 tahun (saya ambil data daripada Morningstar, dua senarai diberikan, yang pertama adalah dana yang melabur dalam syarikat bermodal besar, yang kedua adalah dana yang melabur dalam syarikat bermodal kecil dan sederhana):

prestasi pelaburan unit amanah 2016

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Daripada senarai-senarai di atas, dapat dilihat ada dana yang sering menghuni tempat-tempat teratas, ada juga yang sering bertukar-tukar.

Dan memang benar, jika melabur dalam unit amanah dalam jangka masa panjang antara 5 ke 10 tahun, pulangan adalah lebih baik berbanding purata pulangan ASB (sekitar 7.5% setahun)

Dana Bon/Sukuk Malaysia Patuh-Syariah

Jika di atas kita lihat prestasi dana jenis ekuiti, sekarang jom kita lihat prestasi dana jenis bon/sukuk pula, yang mana lebih kurang volatile dan kurang risiko berbanding dana ekuiti.

Prestasi dana bon/sukuk terbaik pada 2016:

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Prestasi dana bon/sukuk terbaik dalam tempoh 3 tahun:

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Prestasi dana bon/sukuk terbaik dalam tempoh 5 tahun:

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Prestasi dana bon/sukuk terbaik dalam tempoh 10 tahun:

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Dapat dilihat untuk tempoh singkat dan semasa situasi ekonomi tidak menentu, pulangan daripada dana unit amanah jenis bon/sukuk boleh mengatasi pulangan dana jenis ekuiti.

Tetapi, sesuai dengan sifat dana jenis ini yang berisiko rendah, untuk jangka masa panjang, prestasi dana ini adalah lebih rendah berbanding dana jenis ekuiti.

Namun, jika diteliti, masih ada dana jenis bon/sukuk yang mengatasi pulangan dana ekuiti walaupun dalam jangka masa panjang.

Walaupun dana bon/sukuk tidak sepopular dana ekuiti, tetapi masih boleh menjadi pilihan bagi mereka yang ingin mempelbagaikan pelaburan dalam unit amanah.

Dana bon/sukuk boleh menjadi tempat ‘parking’ dalam situasi ekonomi tidak menentu dan ketika prestasi pasaran kurang baik bagi menjaga modal yang melaburkan sambil mengelakkan kerugian berlebihan.

Apabila pasaran menunjukkan tanda-tanda pemulihan, modal tersebut boleh dilaburkan semula ke dana ekuiti untuk mengambil kesempatan mendapatkan pulangan lebih hasil pemulihan pasaran.

Baca juga:  Cara Buka Akaun Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

Dana unit amanah terbaik 2016

Sekarang saya nak tunjukkan senarai teratas dana unit amanah terbaik 2016, sepanjang 3 tahun, 5 tahun dan 10 tahun.

Data diperoleh daripada Morningstar, dan senarai diperoleh daripada hampir semua dana unit amanah daripada semua jenis yang terdapat di Malaysia.

Dana unit amanah terbaik 2016:

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Dana unit amanah terbaik dalam 3 tahun:

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Dana unit amanah terbaik dalam 5 tahun:

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Dana unit amanah terbaik dalam 10 tahun:

prestasi pelaburan unit amanah 2016

Walaupun situasi ekonomi 2016 di Malaysia kurang menentu, namun masih ada dana-dana unit amanah yang memberikan pulangan yang baik, malah sehingga lebih 60% setahun.

Kesimpulan

Past performance does not indicate future performance.

Dana unit amanah yang menunjukkan prestasi cemerlang tahun-tahun lepas tidak semestinya akan cemerlang juga pada tahun semasa.

Dana yang cemerlang pada tahun semasa, tidak semestinya juga akan cemerlang pada tahun-tahun akan datang.

Banyak faktor dan risiko yang boleh mempengaruhi prestasi pelaburan unit amanah.

Lagipun, prestasi lampau sesuatu dana bukanlah satu-satunya indikator dalam memilih dana unit amanah terbaik, atau syarat utama untuk membuat keputusan sama ada perlu melabur dalam unit amanah atau tidak.

Baca dua artikel ini:

Satu perkara lagi, walaupun ada prestasi pelaburan unit amanah 2016 kurang baik, namun janganlah panik dan tergopoh-gapah bertukar ke peluang pelaburan baik.

Berfikir dengan tenang, dan kenangkan kembali apakah matlamat yang diletakkan semasa memulakan pelaburan unit amanah dahulu.

Ingat kembali tempoh masa yang diletakkan untuk mencapai matlamat tersebut, jika masih dalam track yang betul, tidak salah untuk biarkan dahulu duit yang telah dilaburkan dalam dana unit amanah tersebut sehinggalah keadaan kembali pulih.

Pelaburan unit amanah lebih sesuai dilakukan untuk tempoh jangka masa panjang antara 3 ke 10 tahun, supaya pulangan yang diperoleh adalah lebih berbaloi.

Pada masa yang sama, bolehlah belajar tentang peluang pelaburan lain supaya dapat membuat diversifikasi dengan melabur ke dalam peluanf pelaburan yang lain.

Baca juga:  6 Tips Penting Beli Rumah Subsale Secondhand

Dapatkan Bijak Merancang Wang Dan SeminarBMW Sekarang!

Saya merupakan seorang perunding bertauliah Islamic Financial Planner (IFP) oleh Institut Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (IBFIM - Islamic Banking and Financial Institute Malaysia) di bawah Bank Negara Malaysia. Saya berpengalaman dalam bidang perkhidmatan kewangan di Malaysia semenjak tahun 2003, sebaik sahaja graduat daripada Kuliyyah Undang-undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Tinggalkan komen/cadangan/pandangan di sini