Pengurusan Kewangan

6 Nasihat Kewangan Untuk Kejayaan

nasihat kewanganSelepas lebih seminggu saya tak update blog ini, hari ini saya terasa untuk berkongsi sedikit nasihat kewangan yang pernah saya pelajari untuk dijadikan panduan kita bersama.

Nasihat kewangan #1 – Semua orang kena ada impian yang besar

Apa impian kewangan anda?

Kalau masih belum ada, jom cipta impian sekarang.

Pastikan impian yang besar tapi realistik, contohnya nak capai tahap kebebasan kewangan yang mana dah berjaya jana pendapatan pasif yang banyak sehingga mampu menampung perbelanjaan-perbelanjaan sedia ada.

Pada masa sama, nak mendiami rumah yang besar dan selesa, memandu kereta yang elok, memiliki aset-aset pelaburan yang menjana keuntungan dan juga ada simpanan yang banyak.

Juga boleh berbelanja ke arah perkara-perkara yang disukai seperti melancong dan mengembara tanpa perlu fikirkan tentang masalah duit.

Boleh selalu pergi makan di restoran-restoran dengan makanan-makanan yang enak.

Dari segi kewangan keluarga pula, berimpian untuk memberikan nafkah secukupnya kepada isteri, menyumbang wang untuk membantu ibu bapa serta keluarga di kampung dan menyediakan pendidikan terbaik untuk anak-anak.

Bak kata orang, tak salah untuk memiliki impian.

Begitu juga dengan impian-impian kewangan seperti di atas.

Mempunyai impian yang besar dan realistik akan menjadi pendorong bagi kita mencapai kejayaan.

The big why factor.

Nasihat kewangan #2 – Tetapkan matlamat, buat sampai jadi

Selepas dah set impian kewangan, tulis impian tersebut dalam buku atau sehelai kertas, kemudian tampal di tempat-tempat yang selalu dilihat seperti pada cermin meja solek atau dekat pintu.

Apabila hari-hari tengok impian kewangan sendiri, mesti rasa terdorong untuk capai impian tersebut.

Jadi sekarang, kena tetapkan pula matlamat kewangan dan rancang pelan kewangan untuk merealisasikan impian.

Daripada impian kewangan yang diimpikan, sekarang pecahkan kepada matlamat-matlamat kewangan seperti bina dana kecemasan, tabung pelaburan, tabung  persaraan, dana pendidikan anak-anak dan dana infaq (sedekah dan wakaf).

Tetapkan jumlah dan masa yang spesifik.

Sebagai contoh, nak simpan dana kecemasan sebanyak RM 20,000 dalam masa dua tahun.

Atau nak miliki dua buah rumah yang disewakan sebagai aset pelaburan dalam masa tiga tahun.

Contoh lain, nak ada tabung persaraan sebanyak RM 2 juta dalam masa 25 tahun.

Selepas tetapkan matlamat, rancang pula pelan kewangan untuk capai matlamat tersebut.

Mungkin boleh mula dengan menstrukturkan bajet kewangan bulanan supaya aliran tunai positif

Boleh juga tambah sumber pendapatan untuk memperbanyakkan lagi simpanan.

Pada masa sama, buat pelaburan unit amanah, sasarkan pulangan pelaburan terkompoun 8% ke 10% setiap tahun.

Kalau ada modal lebih, boleh beli rumah dan hartanah komersial untuk disewakan dan dijual apabila harga sesuai.

Tambah ilmu supaya boleh mula melabur dalam pelaburan saham dengan membeli saham syarikat-syarikat berpotensi tinggi.

Semua ini adalah contoh pelan kewangan untuk mencapai matlamat dan impian kewangan yang dikehendaki.

Pastikan anda tulis setiap perancangan yang dibuat, dan laksanakan betul-betul sampai mencapai matlamatnya.

Kalau tak pandai nak rancang pelan kewangan, boleh dapatkan bantuan daripada perunding kewangan yang berpengalaman.

Nasihat kewangan #3 – Berdisiplin dalam membuat simpanan

nasihat kewanganTanpa simpanan, anda tak akan dapat mencapai apa-apa pun impian atau matlamat kewangan.

Kalau sekarang anda masih belum dapat menyimpan, mulakan sekarang.

Mula dulu sikit-sikit, konsisten dan berdisiplin dengan simpanan yang dibuat, lama-lama apabila dah terbiasa, tambahkan lagi.

Bagi yang dah biasa menyimpan, perbanyakkan lagi simpanan.

Lagi banyak menyimpan, lagi cepat dan mudah nak capai matlamat kewangan.

Mula-mula, simpanlah untuk bina dana kecemasan terlebih dahulu.

Simpanlah di tempat simpan duit terbaik, sama ada Tabung Haji atau Amanah Saham Bumiputera (ASB).

Apabila dana kecemasan dah cukup, mula menyimpan untuk tabung modal pelaburan.

Duit simpanan kalau dibiarkan sahaja boleh jadi rugi juga disebabkan oleh inflasi.

Jadi, kenalah buat pelaburan.

Nanti apabila modal simpanan dah cukup, boleh pilih peluang pelaburan terbaik yang memenuhi keperluan sendiri untuk percepatkan lagi pelan mencapai matlamat dan impian kewangan.

Nasihat kewangan #4 – Kawal emosi dan nafsu berbelanja

Salah satu sebab utama ramai orang gagal menyimpan duit dan mencapai matlamat kewangan yang diingini adalah disebabkan gagal mengawal nafsu berbelanja.

Nampak sahaja barang mewah yang diingini, terus keluarkan duit dan beli tanpa membuat kira-kira terlebih dahulu.

Pantang kawan ajak makan di restoran mahal, laju sahaja pergi tanpa mengambil kira baki duit yang masih ada.

Akibatnya, perbelanjaan melebihi pendapatan menyebabkan tiada simpanan dapat dilakukan.

Ini semua angkara tidak dapat mengawal emosi dan nafsu berbelanja.

Terlalu terikut-ikut gaya kehidupan mewah walaupun sebenarnya diri-sendiri tak berkemampuan pun.

Oleh itu, kenalah kawal emosi apabila berbelanja.

Bezakan mana satu keperluan, mana satu kehendak.

Buat kira-kira sebelum mendapatkan sesuatu barang yang diingini, nilaikan kemampuan kewangan sendiri.

Buat keputusan yang bijak semasa membuat perbelanjaan, ini akan membantu anda membina asas kewangan yang kukuh untuk mencapai matlamat dan impian kewangan yang diingini.

Nasihat kewangan #5 – Pelbagaikan sumber pendapatan

nasihat kewanganPendapatan yang diperolehi sekarang dirasakan tidak mencukupi?

Jangan mengeluh atau salahkan orang lain, sebaliknya cuba pelbagaikan lagi sumber pendapatan.

Ingat, terdapat empat kuadran sumber pendapatan yang boleh diteroka.

Kalau sekarang sumber pendapatan utama adalah daripada kerja makan gaji, cuba pelbagaikan dengan membuat perniagaan kecil-kecilan.

Paling mudah, boleh buat bisnes online.

Macam yang dikata dalam iklan televisyen, kita sekarang berada di era konvergens.

Dunia tanpa sempadan, teknologi di hujung jari.

Jadi, memang mudah nak buat bisnes online; boleh buat bisnes online di Facebook, buat duit dengan affiliate atau bisnes ebay.

Bagi mereka yang dah berniaga kecil-kecilan pula, usaha lebih lagi untuk kembangkan perniagaan sedia ada.

Bangunkan sistem yang sesuai untuk perniagaan anda supaya boleh menjana lebih keuntungan di samping membolehkan anda lebih relaks.

Tidaklah anda buat banyak kerja sepanjang masa, sebaliknya agih-agihkan kerja kepada staf-staf lain dan gunakan teknologi untuk automasikan perniagaan anda.

Jadi, anda tak perlu ada setiap masa bekerja untuk perniagaan anda.

Hasil daripada perniagaan, jangan pula dibelanjakan sesuka hati, sebaliknya utamakan untuk beli aset dan buat pelaburan.

Aset dan pelaburan juga boleh menjadi sumber pendapatan yang lumayan untuk mengukuhkan kedudukan kewangan kita.

Nasihat kewangan #6 – Jangan lupa zakat, sedekah dan cukai

Mesti selalu ingat kata-kata ini, “Sebahagian daripada pendapatan yang diperoleh dan aset yang dimiliki, ada hak orang lain ke atasnya”

Bagaimana nak tunaikan hak orang lain tersebut?

Kenalah keluarkan zakat, banyakkan sedekah dan bayar cukai.

Barulah berkat pendapatan yang diperoleh dan aset yang dimiliki.

Jangan takut duit kita berkurang, sebaliknya yakinlah bahawa nanti akan dikurniakan rezeki yang berlipat kali ganda.

Itulah sahaja serba sedikit nasihat kewangan yang saya nak kongsikan kali ini.

Bukan nak tunjuk pandai, saya sendiri pun banyak yang tak terlaksana lagi.

Cuma sebagai peringatan dan pesanan untuk kejayaan masa depan.

Eh, macam beri tazkirah pula.

Baiklah, sampai di sini sahaja, jumpa lagi di artikel lain.

p/s: Kalau rasa nasihat-nasihat di atas menikam kalbu, jangan lupa untuk kongsikan artikel ini ya!

nasihat kewangan

..

6 Langkah Mudah Rancang Pelan Persaraan

rancang pelan persaraan“Kau rasa, bila waktu terbaik untuk mula rancang pelan persaraan?” Faizal bertanya kepada rakan baiknya, Khairul.

“Hhmm, kalau ikut yang aku pernah baca dulu, waktu terbaik adalah masa hari pertama mula kerja,” jawab Khairul sambil menghirup kopi yang sedia terhidang di atas meja.

“Eh, kau biar betul! Hari pertama kerja, gaji pun belum dapat lagi.” Faizal seolah-olah tidak berpuas hati dengan jawapan diberikan Khairul. Diketuknya meja makan sebagai tanda ketidak puasan hatinya.

“Betullah. Dari hari pertama kerja, kita patut dah rancang bagaimana nak agihkan gaji nanti. Berapa banyak nak simpan, berapa banyak nak belanja, berapa banyak nak sedekahkan. Kirakan juga zakat dan cukai yang perlu dikeluarkan.

Lagi, fikir juga tentang tempat simpan duit terbaik, jenis simpanan yang nak dibuat, pelan perlindungan yang nak diambil dan pada masa sama, intai-intailah peluang pelaburan yang sesuai.” Khairul cuba memberi penjelasan.

“Amboi, banyaknya benda kena fikir. Dah tu, kau dah rancang pelan persaraan ke?” Tanya Faizal dengan nada seakan menyindir.

“Dah, tapi taklah dari awal hari pertama kerja. Kita dah kerja 7 tahun, tapi aku baru mula rancang pelan persaraan aku 5 tahun lepas. Alhamdulillah, masih on track!” Khairul tersenyum membalas pertanyaan Faizal.

“Wah, awalnya! Kita masih lambat lagi nak capai umur persaraan. Ada masa 30 tahun lagi ini.”

“Ya, memang masih lama lagi nak bersara. Tapi, lagi awal start pelan persaraan, lagi baik. Sebabnya, kita ada masa yang panjang untuk bina tabung persaraan, jadi komitmen simpanan bulanan untuk tabung ini taklah tinggi sangat.

Lagi pun, dengan tempoh masa yang panjang, kita boleh ambil risiko lebih tinggi untuk terlibat dalam pelaburan yang sah untuk gandakan tabung persaraan dengan lebih cepat. Boleh juga mulakan bisnes kecil-kecilan.

Masa awal-awal ini, kalau rugi sikit pun  tak mengapa sebab masih ada masa yang panjang untuk perbetulkan semula. Jadi, dalam tempoh masa panjang, insyaAllah pelaburan dan perniagaan yang dibuat untuk tabung persaraan akan beroleh keuntungan.

Cuba kau fikir, kalau kita ada masa 10 tahun sahaja lagi nak capai umur persaraan, kau rasa berani lagi nak keluarkan modal untuk buat pelaburan atau berniaga? Sanggup rugi? Mesti tak,  bukan? Dalam tempoh dah dekat nak bersara, objektif masa itu nak preserve duit yang ada sahaja. Nak ambil lebih risiko, memang ramai takkan berani. Betul tak?” Saja Khairul menjentik pemikiran rakan didepannya.

Faizal menganggukkan kepalanya tanda setuju.

rancang pelan persaraan

“So, macam mana kau mula built up dan rancang pelan persaraan kau? Apa langkah-langkah yang kau buat?”

“Ok, langkah pertama dalam rancang pelan persaraan adalah kena tentukan dahulu keperluan kewangan persaraan nanti.

Perlu diingat, keperluan setiap orang boleh jadi berbeza-beza.

Mungkin apabila bersara nanti, ada orang yang perlukan duit untuk menyara kehidupannya sahaja, ada juga yang perlukan duit untuk menampung perbelanjaan rawatan dan juga membayar hutang-hutang yang masih berbaki.

Ada juga yang perlukan duit untuk perbelanjaan-perbelanjaan besar seperti membina atau mengubahsuai rumah, menunaikan haji, melancong dan menampung perbelanjaan anak-anak yang masih belajar.

Kena ambil kira faktor-faktor sebegitu dalam menentukan keperluan kewangan apabila bersara nanti.

Macam aku, aku plan untuk bina tabung persaraan khas untuk menampung perbelanjaan-perbelanjaan asas sahaja, dan mungkin sedikit perbelanjaan-perbelanjaan lain sebab aku dah bina tabung berasingan untuk matlamat-matlamat kewangan yang lain.

Katakanlah aku bersara sekarang, aku mungkin hanya perlukan 80% daripada gaji sekarang bersamaan RM 4,000 sebulan atau RM 48,000 setahun sahaja untuk meneruskan kehidupan persaraan.

Kalau bersara 30 tahun lagi pada usia 60 tahun, berapa yang aku perlukan?

Dengan mengambil kira kadar inflasi 3% setahun dan menggunakan formula pengiraan ini, dianggarkan aku memerlukan RM 117,000 setahun atau RM 9,800 sebulan apabila bersara nanti.” Khairul menerangkan sambil menunjukkan pengiraan di atas sehelai kertas yang diambil daripada buku notanya.

rancang pelan persaraan

“Wow, banyak juga yang diperlukan apabila bersara nanti!” Faizal terkejut dengan angka yang ditunjukkan Khairul.

“Ya, memang banyak kalau keperluan kewangan kita banyak. Selepas dah dapat jumlah keperluan kewangan persaraan, kena buat langkah seterusnya.

Langkah kedua dalam rancang pelan persaraan adalah memilih strategi yang sesuai untuk memenuhi keperluan kewangan persaraan yang dikira tadi.

Ada dua strategi mudah; lumpsum atau dividen.

Strategi lumpsum bermaksud kita bina tabung persaraan dengan jumlah yang membolehkan kita bertahan dan guna duit tersebut sikit-sikit dalam tempoh tertentu sehingga habis.

Contohnya, macam yang dikira tadi, aku perlukan RM 117,000 setahun. Aggaplah aku diberikan panjang umur sehingga 20 tahun selepas bersara. Jadi, aku perlukan RM 117,000 x 20 tahun = RM 2,340,000

Maksudnya, aku perlukan tabung persaraan sebanyak RM 2 juta lebih yang untuk membolehkan aku membelanjakan RM 117,000 setahun selama 20 tahun! Selepas 20 tahun, duit pun habis diguna.”

“Ooo, bagaimana pula dengan strategi dividen?” Faizal sudah tidak sabar untuk tahu lebih lanjut.

“Strategi dividen pula, kita letak wang tabung persaraan itu di satu tempat yang mana akan memberikan dividen sama banyak atau melebihi keperluan kewangan setahun kita.

Kita di Malaysia beruntung sebab ada dua tempat simpan duit terbaik iaitu Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan Tabung Haji (TH) yang beri dividen yang agak konsisten dan stabil untuk semua penyimpannya, di samping menjaga modal awal yang diletakkan.

Katakanlah aku letak duit tabung persaraan dalam satu tempat yang berikan dividen 6% setahun, jadi untuk dapatkan dividen sebanyak RM 117,000 setahun, modal yang aku kena letak adalah RM 117,000 / 6% = RM 1,950,000″

“Eh, nampak strategi dividen lebih baik daripada strategi lumpsum sebab kita hanya akan belanjakan duit dividen tanpa mengusik modal awal,” Faizal mencelah.

“Ya, betul, nampak macam itulah. Tetapi, belum tentu juga dividen yang diberi nanti akan konsisten dan sama seperti yang diharapkan. Jadi, untuk selamat, aku guna kedua-dua pengiraan ini dan letakkan sasaran tabung persaraan aku sebanyak RM 2 juta.”

“Wow, banyaknya! Boleh ke nak kumpul sebanyak itu?”

“Tak mustahil, kalau kena caranya,” Khairul menyatakan keyakinannya.

“Baiklah, selepas dah tahu berapa jumlah tabung persaraan yang diperlukan, kena buat langkah ketiga iaitu menilai status kewangan semasa dengan melakukan analisa S.W.O.T; strength, weakness, opportunity dan threat.

Strength atau kekuatan merujuk kepada pendapatan, simpanan dan aset yang ada sekarang. Weakness pula adalah kelemahan yang merujuk kepada hutang dan liabiliti yang masih ditanggung.

Opportunity adalah peluang yang mana termasuk anggaran pergerakan gaji, peluang pelaburan dan perniagaan yang boleh disertai.

Yang terakhir adalah threat iaitu ancaman yang boleh menjejaskan situasi kewangan seperti musibah dan juga perbelanjaan-perbelanjaan besar yang lain.”

“Penting ke nak buat analisa S.W.O.T. ini?” Faizal bertanya.

“Eh, penting. Selepas buat analisa ini, aku dapat nilaikan sama ada pendapatan yang diperoleh adalah mencukupi atau tidak, adakah aku mempunyai aliran tunai positif atau negatif?

Simpanan dan aset yang ada, adakah mencukupi atau tidak? Hutang-hutang pula, adakah dikawal dan dibuat bayaran dengan baik?

Untuk terlibat dalam peluang pelaburan dan perniagaan, adakah aku mempunyai kemahiran, modal dan pengetahuan yang diperlukan?

Bagaimana pula dengan persediaan menghadapi musibah? Dah ambil perlindungan insurans takaful secukupnya?

Apa pula perbelanjaan-perbelanjaan besar atau matlamat-matlamat kewangan lain yang nak dicapai selain bina tabung persaraan? Dah bina tabung yang berasingan atau belum?

Semua persoalan ini dapat dijawab selepas buat analisa tadi. Selepas siap buat analisa, baru aku boleh ke langkah seterusnya dalam rancang pelan persaraan.”

“Apa langkah seterusnya?” Faizal semakin bersemangat nak tahu.

Langkah keempat adalah merangka pelan untuk capai tabung persaraan yang diingini.

Macam yang dikira tadi, aku nak tabung persaraan bernilai RM 2 juta, jadi aku kena rangka pelan untuk capai nilai ini dalam masa lebih kurang 30 tahun ini. Bagaimana nak kumpul duit sebanyak itu?

Pilihan mudah, boleh buat simpanan sebanyak RM 5,500 sebulan selama 30 tahun untuk capai jumlah tersebut.

Atau pun, boleh buat pelaburan RM 2,100 sebulan dalam pelaburan yang berikan dividen 6% setahun selama 30 tahun, pun akan dapat capai jumlah sama, macam yang dikira financial calculator ini.

rancang pelan persaraan

Masalahnya, dengan pendapatan yang diperoleh, aku tak mampu nak beri komitmen sebanyak itu khas untuk tabung persaraan sahaja sebab masih banyak perbelanjaan dan tabung lain yang aku kena fikirkan juga.

Kalau harapkan simpanan dalam akaun KWSP sahaja pun, tak cukup untuk capai nilai tabung persaraan yang aku nak.

Jadi, antara pelan yang aku buat adalah:

  • Tambah pendapatan dengan buat bisnes online di facebook dan buat duit dengan affiliate.
  • Amalkan tips jimat belanja supaya ada lebihan gaji untuk disimpan dan dilaburkan.
  • Memilih peluang pelaburan terbaik yang kena dengan jiwa dan objektif aku.
  • Memantapkan pengetahuan dan kemahiran melabur supaya dapat pulangan pelaburan yang lebih baik.

Kalau tadi dengan pulangan pelaburan 6% setahun aku perlu laburkan RM 2,100 sebulan. Tetapi, kalau aku sasarkan pulangan pelaburan 8% setahun, aku hanya perlu beri komitmen RM 1,500 sebulan sahaja.

rancang pelan persaraan

Ini semua pelan yang aku buat. Orang lain mungkin ada pelan lain yang lebih baik. Kalau kau nak rancang pelan persaraan pun, boleh juga rancang pelan yang lebih baik dan sesuai dengan diri kau.” Khairul sekali lagi meneguk air selepas memberikan penerangannya.

“Hmm, banyak juga perkara yang perlu dibuat untuk rancang pelan persaraan ini. Mampu ke aku nak buat ini?” Faizal menyatakan kebimbangannya.

“Betul, memang banyak perkara perlu diambil kira dan difikirkan. Maklumlah, merancang untuk masa depan yang masih jauh, perjalanannya mesti penuh ranjau dan liku.

Tetapi, kau jangan risau, semua orang mesti boleh merancang pelan persaraan dengan baik. Yang penting, mulakan awal, rangka pelan dengan teratur dan konsisten dengan matlamat yang nak dicapai.

Kalau waktu terbaik untuk rancang pelan persaraan adalah hari pertama kerja, waktu kedua terbaik pula adalah sekarang! Jadi, kau belum terlambat lagi. Jangan risau, aku boleh tolong kau,” Khairul cuba menghilangkan kerisauan rakan baiknya.

“Baguslah kalau kau nak tolong aku,” Faizal tersenyum gembira.

“Sebelum itu, ada dua lagi langkah penting yang kau perlu buat juga dalam merancang pelan persaraan ini.”

“Eh, ada lagi? Ingatkan dah habis.”

“Belum lagi. Langkah kelima, dari semasa ke semasa secara berkala, kena sentiasa review pencapaian pelan persaraan yang dah dilaksanakan. Mungkin boleh review setiap 5 atau 10 tahun. Buat analisa sama ada underperform, on track atau outperform. Kalau underperform, mungkin kena buat pengubahsuaian agar sasaran lebih realistik dan dapat dicapai.

Dan langkah keenam, kena banyakkan berdoa supaya semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang. Maklumlah, macam aku kata tadi, ini adalah perjalanan yang panjang. Apa-apa pun boleh terjadi yang boleh menganggu pelan yang dirancang. Jadi, kenalah banyakkan berdoa supaya tiada perkara buruk yang berlaku. Itu sahaja,” Khairul menamatkan penerangannya.

“Betul juga kata kau. Kita hanya mampu merancang, tapi Allah yang akan menentukan. Harap-harap, pelan yang kau dah rancang, dan pelan yang baru aku nak rancang, akan dapat berjalan dengan lancar.”

“Amin. InsyaAllah, semuanya akan berjalan dengan baik.”

Kedua-dua rakan baik itu tersenyum menamatkan perbincangan mereka pada petang itu.

p/s: Rasa perbualan antara dua rakan baik ini bermanfaat? Kalau ya, jangan lupa kongsikan ya.

..

Tips Urus Wang Graduan Muda Supaya Cerah Masa Depan

tips urus wang graduan mudaSebelum ini saya ada tulis satu artikel berkenaan tips pengurusan kewangan untuk orang muda, dan hari ini saya nak kongsi pula satu artikel berkenaan tips urus wang graduan muda.

Artikel ini asalnya disediakan dan disiarkan oleh RinggitPlus, anda boleh baca artikel asal di sini

Ada bezakah tips pengurusan kewangan antara orang muda dan graduan muda?

Tiada beza pun, kedua-duanya ditujukan untuk golongan sasar yang sama.

Tips yang disediakan adalah secara umum, semuanya sesuai sebagai panduan untuk memantapkan lagi pengurusan kewangan peribadi orang muda.

Mana-mana tips yang dirasakan bermanfaat dan sesuai untuk diri-sendiri, bolehlah dilaksanakan.

Kalau rasa ada tips yang tidak mampu dilaksanakan, janganlah pula mencemuh, kerana mungkin sahaja tips itu tidak sesuai untuk anda tetapi sesuai untuk orang lain.

Eh, membebel pula saya kali ini.

Baiklah, tanpa membuang masa, jom kita lihat satu per satu tips urus wang graduan muda yang disediakan RinggitPlus.

tips urus wang graduan muda

Tips urus wang graduan muda – Cara-cara memperuntukkan bajet anda

Sejak daripada gaji pertama lagi, setiap graduan muda disarankan supaya urus wang gaji tersebut dengan menyediakan bajet yang baik.

Antara bajet yang dicadangkan adalah (andaikan purata gaji graduan muda adalah RM 2,000 setiap bulan)

  • rumah & utiliti (bil elektrik, air, telefon, internet) = 35% (RM 700)
  • makan & minum = 20% (RM 400)
  • simpanan = 10% (RM 200)
  • pembayaran pinjaman = 10% (RM 200)
  • pinjaman & perbelanjaan kereta = 10% (RM 200)
  • pakaian & hiburan = 10% (RM 200)
  • insurans kenderaan = 5% (RM 100)

Satu cadangan bajet yang baik diberikan kepada graduan muda supaya dapat menguruskan pendapatan yang diperoleh dengan baik.

Namun, secara peribadi, saya berpendapat lebih banyak penjimatan boleh dilakukan supaya simpanan dapat diperbanyakkan lagi.

Mungkin boleh dikurangkan lagi perbelanjaan untuk rumah & utiliti; boleh sahaja menyewa bilik yang murah atau tinggal bersama ibubapa, amalkan tips jimat elektrik dan pilih pakej perkhidmatan talian telefon dan internet prabayar yang lebih murah.

Boleh juga kurangkan perbelanjaan untuk pakaian & hiburan; tak perlu beli pakaian baru setiap bulan, hiburan pula boleh sahaja dapatkan yang percuma.

Graduan muda patut menyimpan dengan semaksimanya supaya perjalanan kewangan selepas ini akan berjalan dengan lebih baik.

Sebagai alternatif, boleh rujuk artikel Formula Pengurusan Kewangan Bagi Yang Baru Mula Bekerja untuk lebih banyak idea berkenaan cara menguruskan gaji dengan lebih baik.

Tips urus wang graduan muda – Cara membina kewangan anda

Topik pengurusan kewangan peribadi adalah satu topik yang sangat penting, tetapi malangnya bukan merupakan topik yang diajar di peringkat sekolah.

Topik ini hanya diajar di peringkat pengajian tinggi, itu pun dalam silibus sesetengah kursus sahaja.

Akibatnya, kebanyakan graduan muda memang tidak mempunyai pengetahuan dan kemahiran untuk menguruskan kewangan mereka dengan baik.

Sebab itulah ramai graduan yang tersalah langkah dalam membina kewangan mereka menyebabkan mereka terjerumus ke lembah neraka wang.

Jadi, sebagai tips urus wang graduan muda, berikut merupakan tips yang perlu dilakukan untuk membina kewangan anda dengan baik:

Tips #1 – Baca artikel dan buku kewangan peribadi untuk meningkatkan ilmu kewangan anda

Antara buku yang dicadangkan adalah Bajet Power: Simpan & Labur Gaya Orang Muda (Tuan Harith Faisal), 100 #Tip Kewangan Praktikal (Tuan Alwi Adam) dan Bijak Mengurus Wang (Puan Hajah Rohani)

Selain daripada itu, boleh juga baca daripada blog-blog seperti Jom Urus Duit, Duit Kertas dan Halal Money.

Apabila ilmu dah mantap, senanglah nak rangka pelan pengurusan kewangan peribadi sendiri.

Tips #2 – Kawal perbelanjaan anda

Kunci kepada pengurusan kewangan yang efektif adalah disiplin diri; perlu keazaman yang tinggi untuk kawal nafsu daripada berbelanja kepada perkara kehendak yang bukan keperluan segera.

Buat kiraan bajet bulanan yang terperinci dan semak setiap perbelanjaan anda.

Gunakan aplikasi telefon pintar seperti FastBudget atau MoneyLover.

Untuk permulaan, catat setiap perbelanjaan setiap item, buat setiap hari untuk sekurang-kurangnya 2 hingga 3 bulan.

Daripada catatan yang dibuat, kenalpasti perbelanjaan yang boleh dikurangkan supaya lebih banyak duit gaji dapat digunakan untuk perbelanjaan keperluan yang lebih penting atau disimpan.

Selepas itu, bolehlah rangka bajet perbelanjaan sendiri untuk digunakan pada bulan-bulan seterusnya.

Dari tahun ke tahun, semak dan ubahsuailah bajet yang dibuat supaya sesuai dengan pendapatan dan komitmen semasa.

tips urus wang graduan mudaTips #3 – Jangan abaikan pinjaman pendidikan anda

Walaupun kadar faedah pinjaman pendidikan kebiasaannya rendah, lama-kelamaan jumlahnya semakin besar jika tidak dibayar langsung dan ini akan membebankan anda pada kemudian hari.

Jadi, apabila sudah ada pendapatan, hubungi pihak berkenaan dan selesaikan pinjaman pendidikan anda secepat meungkin.

Tidak perlu pun bayar semua sekaligus, bincanglah dengan pemiutang supaya dapat merangka pelan bayaran yang sesuai dengan anda.

Lagipun, adalah menjadi tanggungjawab anda untuk menyelesaikan pinjaman pendidikan supaya pelajar-pelajar baru berpeluang pula untuk mendapatkan pinjaman bagi membiayai pendidikan mereka.

Tips #4 – Lindungi diri anda dengan insurans atau takaful

Beli insurans atau langgan takaful sementara anda masih muda dan risiko kesihatan masih murah, kerana kadar premium akan menjadi lebih murah.

Mulakan dengan pelan insurans atau takaful yang berpatutan, seperti insurans hayat atau kad kesihatan.

Lindungi risiko yang perlu sahaja dahulu; risiko terbesar bagi orang muda yang sihat adalah kemalangan, jadi cukup sekadar ambil perlindungan insurans takaful kemalangan terlebih dahulu.

Dari semasa ke semasa, boleh tambah lagi manfaat dan risiko yang dilindungi supaya nanti dapat mencapai perlindungan yang optimum berdasarkan keperluan kewangan sendiri.

Sebagai panduan, boleh baca artikel-artikel yang berikut:

Tips #5 – Bina skor kredit yang sihat

Skor kredit yang sihat adalah penting bagi meningkatkan kadar kelulusan pinjaman kewangan dan pada kadar faedah yang munasabah.

Untuk bina skor kredit yang sihat, boleh ikuti langkah-langkah yang berikut:

  • Mohon kad kredit bagi memulakan rekod kredit
  • Kawal perbelanjaan kad kredit tersebut pada perkara-perkara yang perlu sahaja seperti mengisi minyak dan membayar bil utiliti, jangan gunakan kad kredit jika tidak mampu membayar balik.
  • Bayar bil-bil pada masa yang ditetapkan, rekod pembayaran akan tertera di dalam rekod kredit

Dengan membina skor kredit yang sihat, bank-bank akan lebih yakin dengan anda dan ini akan memudahkan anda untuk mendapatkan pinjaman atau pembiayaan untuk perkara-perkara yang lebih penting seperti membeli rumah dan hartanah.

Selain menggunakan kad kredit untuk membina skor kredit, boleh juga mohon pembiayaan ASB dan buat teknik financing ASB

Dengan teknik financing ASB, bukan sahaja dapat bina skor kredit yang sihat malah gandakan simpanan dengan lebih cepat.

Tips urus wang graduan muda – Perkara yang perlu anda lakukan dalam usia 20-an

Bak kata orang, apa yang dilakukan pada usia muda akan menentukan kedudukan anda pada usia tua.

Begitu juga dalam pengurusan kewangan peribadi.

Untuk memastikan kedudukan kewangan yang selesa pada usia tua kelak, pastikan untuk lakukan perkara-perkara yang berikut:

#1 – Pilih kerjaya anda dengan bijak

Cari peluang kerjaya yang stabil dan luangkan masa untuk belajar bagi meningkatkan nilai diri kepada syarikat.

Mungkin ada yang kata, sebagai graduan muda, amat sukar untuk mendapatkan kerjaya impian dengan gaji yang besar serta-merta selepas habis belajar.

Itu memang betul, sebab itulah graduan muda disarankan untuk mencari kerja secepat mungkin dan tidak memilih kerja.

Pada peringkat awal, timba pengetahuan dan pengalaman terlebih dahulu walaupun kerjaya yang diceburi masih belum merupakan kerjaya impian.

Dengan pengetahuan dan pengalaman yang semakin bertambah, nilai diri akan meningkat dan ini akan membantu anda untuk mendapatkan kerjaya impian dengan mudah.

Selain daripada itu, graduan muda juga perlu berfikiran lebih kreatif dan terbuka, jangan hanya mengejar kerjaya makan gaji sahaja.

Graduan muda seharusnya cuba cipta peluang kerja sendiri dengan menceburi bidang perniagaan dan menjadi usahawan.

Kalau betul-betul fokus dan bersungguh-sungguh, pasti perniagaan boleh berjaya.

Boleh baca artikel 4 Kuadran Sumber Pendapatan untuk lebih info berkaitan topik ini.

#2 – Mulakan dana kecemasan

Simpan sekurang-kurangnya 3 bulan perbelanjaan untuk situasi yang tidak dijangka.

Sangat disarankan untuk baca artikel ini: 3 Jenis Dana Kecemasan

#3 – Mulakan pelaburan anda

Jangan tunggu sehingga anda sudah berusia untuk mula melabur.

Semakin awal mulakan pelaburan, semakin banyak hasil yang akan terkumpul nanti hasil daripada compounding power.

Di Malaysia, ada banyak peluang pelaburan yang boleh diceburi untuk menggandakan simpanan.

Sebagai permulaan, boleh mulakan dengan pelaburan berisiko rendah seperti unit manah, deposit tetap atau insurans pelaburan.

Pada masa yang sama, tambah ilmu berkaitan setiap peluang pelaburan yang ada dan pilih yang paling terbaik untuk diri-sendiri.

Sebagai panduan, boleh baca artikel-artikel yang berikut:

#4 – Langsaikan hutang anda

Rancang pembayaran semula hutang anda dengan teliti seperti hutang pendidikan, kad kredit dan pinjaman peribadi supaya anda tiada lagi hutang apabila mencecah umur 30 tahun.

Apabila masuk umur 30 tahun, anda mungkin merancang untuk mengambil pembiayaan pinjaman perumahan pula untuk membeli rumah, jadi amat baik jika pada masa tersebut anda tidak terbeban dengan hutang-hutang lain.

Nanti, rancang juga supaya semua hutang anda dapat diselesaikan sebelum usia persaraan supaya dapat bersara dengan selesa.

Itulah sahaja tips urus wang graduan muda yang dikongsikan oleh pihak RinggitPlus, dengan sedikit ulasan daripada kami di Jom Urus Duit.

Diharapkan artikel kali ini memberi manfaat kepada anda.

Kalau rasa bermanfaat, jangan lupa untuk kongsikan artikel ini ya.

Berikut merupakan infografik yang disediakan RinggitPlus:

tips urus wang graduan muda

..