Kadar Zakat Fitrah 2017 Bagi Setiap Negeri Di Malaysia

kadar zakat fitrah 2017 malaysiaBerapa kadar zakat fitrah 2017 bagi negeri-negeri di Malaysia?

Bulan Ramadan menjelang tiba, maka seluruh umat Islam mula bersiap-sedia menghadapi bulan yang mulia ini.

Bulan yang penuh keberkatan dan kerahmatan.

Bulan yang mana kebanyakan orang berlumba-lumba melakukan kebaikan.

Selain ibadat puasa, bulan Ramadan juga mengingatkan kita kepada satu lagi ibadat wajib yang mesti dilaksanakan, iaitu mengeluarkan zakat fitrah.

Mengeluarkan zakat, sama ada zakat fitrah dan zakat harta, adalah salah satu daripada rukun Islam, maka wajib bagi seluruh umat Islam untuk melaksanakan ibadat ini dengan sempurna.

Sebelum kita pergi lebih lanjut, marilah kita bersama-sama mengulangkaji semula berkenaan zakat fitrah dan kadar zakat fitrah 2017.

Definisi zakat fitrah

Zakat dari segi bahasa bermaksud menyucikan dan membersihkan diri, manakala dari segi istilah bermaksud mengeluarkan sebahagian harta pada kadar tertentu kepada golongan asnaf yang memerlukan mengikut ketetapan syariat Islam.

Zakat fitrah pula adalah zakat individu yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan Muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.

Hukum zakat fitrah

Hukum zakat fitrah adalah wajib ke atas umat Islam (tidak kira hamba atau merdeka, lelaki atau perempuan, kecil atau besar) yang memenuhi syarat-syarat yang berikut:

  • Syarat #1 Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya berbanding keperluan tanggungannya (berkemampuan) pada malam dan pagi Aidilfitri
  • Syarat #2 Hidup/lahir sebelum matahari jatuh dan kekal hidup selepas terbenam matahari pada hari terakhir bulan Ramadhan (malam 1 Syawal)
  • Syarat #3 Kekal/memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya
  • Syarat #4 Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan (sempat bertemu akhir Ramadhan dan pertama Syawal)

Zakat fitrah dikeluarkan oleh ketua keluarga untuk dirinya dan juga tanggungannya (suami keluarkan zakat fitrah untuk dirinya, isteri, anak-anak, ibubapa dan sesiapa sahaja di bawah tanggungannya)

Baca juga:  Kisah Harta Wakaf Saidina Uthman ibn Affan

Rukun-rukun zakat fitrah

  • Rukun #1 Niat ikhlas semata-mata kerana Allah
  • Rukun #2 Pemberi zakat
  • Rukun #3 Penerima/wakil penerima zakat (amil)
  • Rukun #4 Barang/item yang dizakatkan (duit, makanan asasi)
  • Rukun #5 Kadar zakat yang dikeluarkan

Kadar zakat fitrah 2017

Kadar zakat fitrah adalah bersamaan satu gantang Baghdad bersamaan 2.7kg makanan ruji (di Malaysia, beras) atau senilai dengannya.

Sepertimana tahun-tahun sebelum ini, kadar zakat fitrah 2017 bagi negeri-negeri di Malaysia adalah ditentukan oleh Majlis Agama Negeri masing-masing, kerana tanggungjawab mengutip dan mengagihkan zakat adalah di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri.

Oleh itu, untuk tahu kadar zakat fitrah 2017, boleh rujuk dengan Majlis Agama Negeri di setiap negeri.

Untuk memudahkan pembaca, kadar zakat fitrah 2017 bagi setiap negeri di Malaysia adalah seperti berikut:

  • Johor, Kedah, Kelantan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Sabah, Sarawak, Selangor, Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Labuan, Putrajaya), Terengganu = RM 7.00
  • Melaka = RM 6.70
  • Negeri Sembilan = RM 6.50

kadar zakat fitrah 2017 malaysia

Majlis Agama Negeri kebiasaannya menentukan kadar zakat fitrah berdasarkan nilai dan gred beras yang banyak digunakan masyarakat negeri tersebut.

Sebagai contoh, jika kebanyakan rakyat negeri A makan beras gred tinggi manakala rakyat negeri B makan gred sederhana, maka kadar zakat fitrah negeri A akan lebih tinggi berbanding negeri B.

Atas sebab inilah kadar zakat fitrah 2017 bagi negeri-negeri di Malaysia, ada yang sama, ada yang berbeza, kerana mengikut nilai dan gred beras yang digunakan kebanyakan rakyat di setiap negeri.

Cara bayar zakat fitrah

Sebaik-baiknya, bayaran zakat fitrah disalurkan kepada Majlis Agama Negeri melalui Pusat Pungutan Zakat atau amil-amil yang dilantik.

Boleh terus pergi ke mana-mana cawangan Pusat Pungutan Zakat atau berjumpa amil-amil yang dilantik sama ada di masjid-masjid, bazar-bazar Ramadan atau di mana-mana sahaja mereka berada.

Dengan membuat bayaran kepada Majlis Agama Negeri, bayaran zakat tadi dapat disampaikan dengan lebih sistematik dan menyeluruh kepada asnaf-asnaf yang memerlukan.

Tetapi, jika berniat untuk memberi terus kepada asnaf-asnaf, juga dibolehkan.

Namun, perlulah dipastikan orang yang diberi tersebut betul-betul merupakan golongan asnaf.

Jika orang yang menerima tersebut bukannya asnaf, dibimbangi amalan mengeluarkan zakat tadi tidak sah dan hanya menjadi sedekah/hadiah.

Sebab itulah lebih mudah membuat bayaran kepada Majlis Agama Negeri, kerana mereka mempunyai cara dan prosedur yang baik untuk mengenalpasti asnaf-asnaf yang betul-betul sah dan layak.

Waktu-waktu untuk membayar zakat fitrah

  • Waktu wajib – Bermula terbenam matahari pada hari terakhir Ramadhan sehingga terbit matahari pada hari pertama Syawal
  • Waktu paling afdhal – Sebelum solat sunat Aidilfitri
  • Waktu sunat – Sepanjang hari pada bulan Ramadhan
  • Waktu makruh – Selepas solat sunat Aidilfitri sehingga terbenam matahari pada 1 Syawal
  • Waktu haram – Selepas terbenam matahari pada 1 Syawal

Walaubagaimanapun, sebaik-baiknya dinasihatkan supaya menunaikan ibadat zakat fitrah seawal yang mungkin, iaitu sepanjang hari dalam bulan Ramadan.

Jika semua orang menunggu sehingga waktu wajib dan waktu paling afdhal untuk menunaikan zakat, dibimbangi berebut-rebut dan tidak sempat lalu menyebabkan ibadat zakat tidak dapat dilakukan dengan sempurna.

Oh ya, sebelum terlupa.

Selain daripada menunaikan kewajipan zakat fitrah, digalakkan juga untuk menyempurnakan kewajipan zakat harta dalam bulan Ramadan ini.

Maklumlah, zakat harta perlu dikeluarkan setiap tahun Hijrah, jadi mudahlah jika dikeluarkan dalam bulan Ramadan supaya senang untuk diingati.

Jadim tunggu apa lagi, jom bayar zakat!

Baca juga:  10 Perkara Penting Tentang Cukai Pendapatan Di Malaysia

Dapatkan Bijak Merancang Wang Dan SeminarBMW Sekarang!

Saya merupakan seorang perunding bertauliah Islamic Financial Planner (IFP) oleh Institut Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (IBFIM - Islamic Banking and Financial Institute Malaysia) di bawah Bank Negara Malaysia. Saya berpengalaman dalam bidang perkhidmatan kewangan di Malaysia semenjak tahun 2003, sebaik sahaja graduat daripada Kuliyyah Undang-undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Tinggalkan komen/cadangan/pandangan di sini